سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوه چنار از اجرای دومین مرحله طرح جونده‌کشی و لانه کوبی برای مبارزه با بیماری سالک در این شهرستان خبر داد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوه چنار از اجرای دومین مرحله طرح جونده‌کشی و لانه کوبی برای مبارزه با بیماری سالک در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نودان آنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان کوه چنار، دکتر «علیرضا کلانتری» گفت: طرح جونده‌کشی و لانه کوبی برای پیشگیری و کنترل بیماری سالک و از بین بردن جوندگان مخزن بیماری از اردیبهشت ماه سال جاری با پیگیری و تلاش های شبانه روزی کارشناس مسوول واحد بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد و در اجرای این طرح کارشناسان مبارزه با بیماری ها، کارشناسان بهداشت محیط، بهورزان و اعضای جمعیت هلال احمر شهرستان مشارکت داشته اند.

«گشتاسب اژدری» کارشناس مسوول واحد بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوه چنار نیز در این زمینه گفت: در قالب این طرح، تیم کنترل بیماری سالک شبکه بهداشت و درمان کوه چنار با حضور در کانون‌های احتمالی سالک شهرستان اقدام به لانه‌کوبی و طعمه‌گذاری با گندم آغشته به سم برای حذف جوندگان کردند.

وی افزود: سالک (لیشمانیوز جلدی) از بیماری‌های واگیر مشترک بین انسان و حیوان است.

در این بیماری گزش پشه خاکی آلوده به این انگل، فرد را دچار ضایعه پوستی می کند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه فاضلاب های سطحی، فضولات حیوانی، خاک و نخاله‌ها بهترین مکان تخم گذاری پشه‌ها هستند؛ بنابراین برای کنترل پشه ها استفاده از توری‌های آغشته به سم و رعایت بهداشت به خصوص در تابستان توصیه می شود.

این کارشناس مسوول واحد بیماری های واگیر اضافه کرد: در اجرای این طرح بخش عمده‌ ای از جمعیت موش ‌هایی که نقش موثری در انتشار بیماری داشتند، کنترل شده است.