به لحاظ اهمیت موضوع و ضرورت تامین سلامت مردم در جهت استفاده و بهره‌مندی حداکثری از برکات و فیوضات ماه محرم و صفر، دستورالعمل سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان در محرم سال ۹۹ و مصوبات ستاد شهرستانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شد: عزاداری حداکثر ۲ ساعت / برپایی موکب هاممنوع/ پذیرایی و […]

به لحاظ اهمیت موضوع و ضرورت تامین سلامت مردم در جهت استفاده و بهره‌مندی حداکثری از برکات و فیوضات ماه محرم و صفر، دستورالعمل سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان در محرم سال ۹۹ و مصوبات ستاد شهرستانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شد:

عزاداری حداکثر ۲ ساعت / برپایی موکب هاممنوع/ پذیرایی و توزیع نذورات حین مراسم ممنوع/ با هیئت های متخلف برخورد قضایی می شود

فرماندار کوه‌چنار با بیان اینکه یکی از دغدغه های مردم و مسئولین نحوه و چگونگی ادای فرائض دینی و مذهبی بوده و هست، اظهارداشت: اگرچه نگاه مترقیانه مقام معظم رهبری نسبت به این مهم دشواری این مسیر را آسان نمود لیکن تعامل، همکاری و هماهنگی حوزه دینی متاثر از تفکر ناب مذهب شیعه هم در نوع خود بی نظیر و مثال زدنی است و جا دارد در دوران فراغ از بیماری “نگاه مترقی مذهب شیعه” در دوران کرونا برای جهانیان تبیین گردد.

علی علیزاده گفت: تقارن شیوع ویروس کووید۱۹ با ایام ماه مبارک رمضان و همراهی و همدلی متولیان برگزاری مراسم های این ماه بویژه لیالی قدر تجربه ای گرانبها برای مردم و مسئولین بود که به دلیل آثار مثبت بر جا مانده، مبنای تصمیم گیری در ایام پرفیض محرم و صفر گردید.

وی افزود: این دستورالعمل با هدف تعادل بخشی میان حفظ سلامت شهروندان با برگزاری ایام سوگواری سید سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین به منظور جلوگیری از انتشار و شیوع بیماری در کشور و اجرای مطلوب برنامه های سوگواری محرم و صفراست.

علیزاده گفت: پیشاپیش ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) وبا توجه به نزدیک شدن به ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری و دغدغه خاطر همه هموطنان و همشهریان نسبت به نحوه برگزار ی مراسم عزاداری و با توجه به وضعیت و شرایط فعلی شهرستان در خصوص شیوع ویروس کرونا، این ستاد پس از اخذ پیشنهادها و بررسی همه جانبه موارد و با توجه به دستورالعمل های ابلاغی از ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا در نهایت نحوه برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر و مصوبات ستاد شهرستانی را به شرح زیر اعلام می دارد:

۱- برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز با رعایت فاصله گذاری/ودر حسینیه ها، مساجد و فضاهای مسقف حداکثر با یک چهارم ظرفیت خود اقدام به فعالیت نمایند و از تجمع بیش از این ظرفیت خودداری گردد. شایان ذکر است سقف فضای مسقف باید کمتر از شش متر نبوده و مجهز به دستگاه تهویه باشد.
۲-حداکثر مدت زمان برگزاری مراسم از ابتدا تا انتها دو ساعت و از ساعت ۲۱ تا ۲۳ شب می‌باشد.

٣- از ورود افراد بدون ماسک به داخل حسینیه ها جلوگیری شده و فاصله اجتماعی هر فرد ۲ متر نیز رعایت گردد.

۴- ورود افراد دارای بیماری زمینه ای (تنفسی و قلبی عروقی ،……) مادران باردار و افراد مشکوک به علائم کرونا به حسینیه در طول ایام ماه محرم و صفر ممنوع اعلام می گردد.

۵- پذیرایی حین مراسم ممنوع می‌باشد.

۶- مراسم شیرخوارگان حسینی در سطح شهرستان ممنوع بوده وبرگزار نخواهد شد.

۷- طبخ و توزیع غذای نذری و پهن کردن سفره در حسینیه ها، مساجد و هیئات مذهبی ممنوع بوده و عزیزانی که تمایل داشته باشندمی توانند با هماهنگی سازمان تبلیغات، کمیته امداد حضرت امام(ره)، بهزیستی و ناحیه مقاومت بسیج نسبت به اختصاص هزینه نذری خود جهت تخصیص نذری در اجرای طرح مومنانه اقدام نمایند. ودر صورت پخت غذا صرفا در بسته بندی بهداشتی وبه صورت بیرون‌بر درپایان مراسم اقدام گردد .

۸- برپایی ایستگاه صلواتی (اعم از موکب، خیمه، چادر و…) در تکایا به طور کامل ممنوع می باشد.

۹- جابجایی و حرکت دسته های عزاداری در طول محرم و صفر ممنوع خواهد بود.

۱۰-استفاده از وسایل مشترک مثل کتاب ادعیه، طبل، سنج و زنجیر ممنوع است.

۱۱-سینه زنی با رعایت فاصله اجتماعی صورت گرفته و از تشکیل هیاتهای سینه زنی تجمعی خودداری شود.

۱۲-در اماکن متبرکه و حسینیه های کوچک می بایست مراسم در فضای باز صورت گیرد.

۱۳-ضد عفونی محل برگزاری مراسم با همکاری متولیان حسینیه ها ،شهرداری ها، آموزش و پرورش، دهیاری ها و… با نظارت شبکه بهداشت و درمان صورت گیرد.

۱۴-به منظور نظارت بر اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا اکیپی متشکل از نمایندگان شورای تامین، شبکه بهداشت و سازمان تبلیغات در ایام عزاداری بر نحوه برگزاری مراسم عزاداری نظارت نموده و موارد تخلف را به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی به مراجع قضایی شهرستان معرفی خواهند کرد.

۱۵- مسئولیت برگزاری مراسم با رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان و موارد اشاره شده در این دستور العمل به عهده متولی و برگزار کننده مراسم خواهد بود.

۱۶-حرکت هیئات در روزهای تاسوعا و عاشورا به سمت گلزارهای شهدا و اماکن مقدسه ممنوع است.
۱۷- هرگونه فراخوان جهت اجتماع هیئات در طول دهه محرم ممنوع است.
۱۸- متولی هیئت موظف است پیش از آغاز محرم نسبت به اخذ مجوز به اداره تبلیغات اسلامی مراجعه نموده و فرم تعهدنامه را امضاء نماید.

ستاد مقابله با کرونا شهرستان کوه چنار